Søre Ål runden 40 km seeding i klassisk

Nå kan vi endelig presentere årets løypeprofil for Søre Ål runden 2018.. Løypa starter i lett stigning ut fra Natrudstilen og oppover til Leindalen og opp på Mostefjellet. Derfra er det nedoverkjøring til Kopnagl og første drikkestasjon. Derfra går løypa i lett terreng på myrene frem til Ljøsheim og rennets andre drikke/matstasjon. Herfra er det lett stigning før utforkjøring ned til Birkebeinerløypa. Denne følges opp over Midtjellet. Rennets tredje drikke/matstasjonen er ved Midtfjellkoia. Derfra går løypa videre til Fjellelva hvor den tar til venstre og ned til Sjusjøvannet. Derfra er det sterk stigning med 100 høydemeter i 1,5 kilometer opp til Mostefjellet.

Herfra følges løypa ned til Kopnagl der det er siste mat/drikkestasjon. Herfra er det nedkjøringer de neste 3 kilometer før det er lett kupert inn til mål på Natrudstilen Skiarena.

Årets NYHET 1: Søre Ål runden 40 km fristil

I år kan du og gå 40 kilometeren i fristil. Den følger samme trase som klassiskrennet. Det tilrettelegges for fristil spor mellom de 2 klassisk sporene rundt hele løypa.

Årets NYHET 2: Søre Ål Runden 16 km

Her kan vi presentere løypeprofil for 16 km Søre Ål Runde 2018 for kortdistansen. Denne har samme utgang som 40 kilometeren, men tar av på første drikkestasjon på Kopnagl og følger løypa nedover 3 kilometer og inn til mål i  det kuperte terrenget de siste 3 kilometerene. Gevinsten etter alle oppoverbakken er fin utsikt utover omkringliggende områder når du kommer på toppen samt god servering på matstasjonen i krysset ved Kopnagl før det er nedoverbakke de neste kilometrene.